måndag 26 mars 2012

Solsken i blick.....

Så levde dom lyckliga i alla sina dar


ja solsken i blicken har har man nu och nya krafter är i omlopp,man njuter av kaffe på balkongen så skönt med solens strålar i ansikte och kropp jag njuter i fulla drag det är lika skönt som att vara på semester tycker jag och så slipper man dom tråkiga transporterna till utlandet! När jag var ung i Helsingborg åkte jag ofta till en oas som ligger mitt i stan Fredriksdal ofta med en vän ibland målarkompis och då bruka vi leta upp ett gammalt torp och lägga upp en filt och bara sola och fika och ibland målade vi ,mitt istan ligger denna idyll som tar stadsmänniskan ut på landet det var ren meditation att vara där och vill man inte sola kunde man gå till Hedströms butik där mina föräldrar handlade när jag var liten och det gamla apoteket ,Herrgården är jättefin också och botansiska trädgården mm ja där kan man vara en hel dag minns jag ,Nils Poppe var jag och såg också varje sommar . Nu för tiden i Bromölla går jag ofta till Årup slott och den härliga bokskogen eller till Ivösjön elelr så tar vi bilen upp till Ryssberget och Grundsjön eller till Sölvesborg, Valje halvö,Hällevik,Hörviken ,Sandviken ja här är så många härliga ställen att se .jag tycker jag är privilegierad som får bo här i denna del av Sverige ,men alla delar har sin charm det vackert överallt i vårt avlånga land.Jag längtar aldrig utomlands jag har rest mycket tidigare och jag tycker inte det ger så mycket att åka på charter.Isåfall vill jag hellre åka iväg i det blå och ta bilen eller tåget och ta dagen som den kommer ,det har vi gjort ett antal gånger och det har varit ok.Nu vill jag nog hellre köra uppåt mot norrland kanske. Ja man får väl se var man landar,Borta bra men hemma bäst!
Just nu är det så skönt att bara vara gå ut i skogen med wilma och leta vårtecken i Årup finns vitsippor,tussilago och vårlök och i maj blommar Vildtulpaner,hyacinter och nån konstig lila blomma jag inte vet vad den heter ett helt fält.
Idag har varit en skön dag,igår hade jag lite ungdomar som glaserade imorgon hämtas det.Imorgon är en ny dag  Ha de så gott Lotta    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar