torsdag 26 januari 2012

Snön faller och det är skönt att drömma sig bort!

Malvasi olja målad 2003

Påfågel
Idag är det verkligen både kallt och det snöar här i Bromölla värmer mig med en stor kopp kaffe,har målat en rund tavla blev rätt abstrakt men det är väl vad jag blivit till slut bara sluta tänka och och låta själen tala. För en stund letade jag efter några papper och då hittade jag en resedagbok ,jag skrev alltid när jag reste förr, satt och drömde mig bort där var resor till grekland,cypern,Italen,Teneriffa,Skottland,Irland ,Paris men resan till Provence hittade jag inte skumt och jag kommer ihåg den utan dagbok också förstås .Dom blånade bergen,Aubanel Hotel utanför Rians ,maten vi åt där han var Guide Michelin kock ,40 arabhästar,hundar,kaniner,ankor,påfåglar ,katter mm doften av timjan i skogen,domvackra rummen med provencetyger,,varje kväll bjöds på portvin och oliv på altanen när solen gick ner och sedan intåg till bordet där man åt med olika nationaliteter som  bodde där för tillfället,satt och åt i 3 timmar! Ingen TV ,Ingen radio,ingen musik men fantastisk stämmning.På dagarna åkte man runt och besökte,Saint Troupez,gick på torget och handlade och ttill vinhandleren som tanka vin i dunkar rött,vitt eller rose´. Avignon var fint också men varje dag längta man tillbaka till Aubanel. I bagaget hem fanns kartonger med goda viner från en vingård,provencalska tyger,olivtvålar från Marseille och fina minnen av lavendelfält ,vallmöfält,den röda jorden och dom ljumma vindarna.Provence finns för alltid i mitt hjärta!Ja Gösta Linderholm har fångat det fint : Jag reser och jag far men något av själen stannar kvar i ängar i Provence och sängar utan sans!
Ha en skön dag och måtte våren komma snart
Lotta

Provence memory


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar